Tuesday 10 May 2011

PTT Untuk Pencegahan Jenayah

PTT atau Push-To-Talk yang membolehkan berkomunikasi secara terus "one-to-many" mendapat tempat dikalangan pemandu teksi dan lori. Ianya beroperasi sebagaimana "walkie-talkie" cuma yang membezakan adalah ianya menggunakan GPRS sebagai band untuk membawa signal suara. Dengan kelebihan ini, ianya tidak mempunyai limit jangkauan dan boleh digunakan oleh pengguna dimana-mana sahaja GPRS dikesan.


Masyarakat di Sepang umumnya mengetahui bahawa PTT digunakan secara meluas semenjak tahun 2009 lagi bagi penggunaan pencegahan jenayah. Skuad Pemantau adalah satu kelompok penduduk di Daerah Sepang dan kawasan sekitar seperti Nilai, Serdang dan Bandar Baru Bangi dalam menangani masalah jenayah dan keselamatan seperti rompakan, samun, ragut dan sebagainya.


Bersama-sama pihak polis, aktiviti ini ternyata berkesan berbanding dengan pelbagai inisiatif pembenterasan jenayah yang diketengahkan sementak tahun 70an lagi.


Maklumat berkait dengan PTT Skuad Pemantau ada di www.skuad-pemantau.com .

7 comments:

  1. Selamat memantau dan selamat tidor nyenyak kepada yang tidak memantau.

    ReplyDelete
  2. syabas dan tahniah dengan penghasilan laman ini moga hala tuju skuad pemantau akan berjaya sebagai salah satu kumpulan yang membantu pihak bertanggung jawab mengurangkan kadar jenayah,,,,,,,,

    ReplyDelete
  3. syabas atas penghasilan blog ini..

    Namun difahamkan Maxis akan menghentikan terus perkhidmatan PTT selepas 30 Jun 2011...

    Jadi apa pula kaedah yang akan kita gunakan selepas ini untuk memantau?

    ---
    http://www.maxis.com.my/personal/mobile/vas/ptt/ptt.asp

    NOTICE

    Please be informed that PUSH2TALK services will be permanently unavailable after 30 June 2011.

    If you are currently subscribing for this service, your last renewal charge will be in May 2011. There will be no charges for the month of June.

    We apologize for any inconvenience caused.

    ReplyDelete
  4. Kita akan merayu lagi... seperti dulu.

    ReplyDelete
  5. Salam,Kita jangan memikirkan masaalah bila line ptt akan ditutup......kita hanya harus memikirkan bila jenayah keliling akan berakhir.apalah ada pada harga sebuah hp ptt jika kita dapatkan hapuskan jenayah sebelum june 2011.kenyataan ini telah saya dengar dari tahun lepas lagi.Terima kasih pada ahli yang berterusan setia didalam channel"Skuad Pemantau"

    ReplyDelete
  6. Munkin kita ada inisiatif lain agar penyaluran maklumat secara efektif dapat disalurkan berhubung dengan perilaku jenayah sekiranya penggunaan ptt dihentikan..walaubagaimana pon kita haruslah bersama-sama mngembleng tenaga dan buah fikiran agar matlamat dan halatuju "skuad pemantau" dapat diteruskan demi keselamatan kawasan komuniti kita selamat dari perilaku jenayah.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih pada 07,boy sx,21 zam,lang buana dan yang lain kerana berkerja keras membenteras jenayah disekeliling kita.

    ReplyDelete