Tuesday 17 May 2011

Tip-tip keselamatan (kerohanian) ketika meninggalkan rumah

Semua mungkin sudah kelihatan selamat. Semua pintu masuk dan juga tingkap dan segala lubang yang memungkinkan kebocoran sudah bertutup. Tapi segala usaha itu jika tidak dengan kehendakNya, tentunya tidak akan jadi apa-apa. Makanya kita tidak seharusnya lupa pada perkara berkait dengan kerohanian bila berkata tentang keselamatan.

Beberapa yang sering orang-orang tua dan para ‘alim sebutkan adalah seperti di bawah.

  1. Bahawa setiap makhluk Allah ini adalah diciptakan dengan “roh”, makanya bila ianya punya “roh”, ianya juga punya “ilmu”nya sendiri. Dan setiap makhluk ini mendengar dan mengikut arahanNya.
  2.  Mintalah kepada al-Khaliq untuk kita memberi izin kepada kita memberi arahan kepada makhluk ciptaanNya yang ada disekeliling rumah kita seperti pokok-pokok dan rumput-rumput dan pagar dan air dan sebagainya. Mintakan kepadanya untuk menjagai rumah dan harta kita dari gangguan segala bentuk kejahatan.
  3. Pusinglah keliling rumah kita jika rumah sebuah, jika rumah teres, cukup ke halaman belakang rumah sambil membacakan surah 3 Qul sebanyak 3 kali. Begitu juga ketika menutup pintu pagar rumah sebelum meninggalkan rumah kita. Bacakanlah Ayat Qursi sebanyak 7 kali dari ketika mengundurkan kenderaan keluar ruang letak kereta, hingga menutup pintu pagar dan memandu keluar ke tempat tujuan.
  4. Tarik nafas panjang dengan kiraan 4 harakat, tahan pernafasan selama 4 harakat dan lepaskan selama 8 harakat. Ulang sebanyak 3 kali dan pada ketika melepaskan nafas kali yang ketiga, kilaskan di hati kita yang rumah kita selamat sehingga kepulangan kita kembali.


InsyaAllah.


bravo01

No comments:

Post a Comment